το "μπιλαντέρι" από το τουρκικό "bilader" (στη τούρκικα της Σμύρνης) ή "birader" γενικότερα πάει να πει "αδελφός" και συνδέεται ετυμολογικά με τα brother (αγγ.) και bruder (γερμ.) κτλ κτλ Η μελωδία στηρίζεται στο "Ραστ του Τεκέ" που έπαιξε ο Τζακ Γρηγορίου στην Αμερική και πιθανώς υπήρχε ως παραδοσιακή μελωδία.Απτάλικο, αριστούργημα του Σπύρου Περιστέρη με τον Σμυρνιό τραγουδιστή Ζαχαρία Κασσιμάτη. Όντως η μουσική ακολουθεί την μελωδική γραμμή του "Ραστ του Τεκέ" του Τζακ Γρηγορίου που είχε κυκλοφορήσει νωρίτερα.Αυτό όμως σημαίνει ότι και το "Ραστ του Τεκέ" είναι μάλλον παραδοσιακής προέλευσης. Εκπλήκτικη στα Μπελεντέρια είναι επίσης η κιθάρα.Γνωρίζει κανείς ποιός ακκομπανιάρει σε αυτό το αριστούργημα τους Κασσιμάτη,Περιστέρη;Υποπτεύομαι πως είναι ο Σκαρπέλης;
...οι ρεμπέτες ήσανε τα καλά,φτωχά πλην τίμια παιδιά,που περιφρονούσανε τα πλούτη και κέρδιζαν την αγάπη και την ευτυχία!
Αναγνώστες
Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 2015
Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2015
Για σένα μαυρομάτα - Παγιουμτζής Ρούκουνας Περιστέρης
Κάθε βραδάκι τραγουδώ για σένανε τσαχπίνα
για σένα μαυρομάτα μου ναζιάρα μου μπομπίνα.
Για σένα μαυρομάτα μου ναζιάρα μου μπομπίνα
κάθε βραδάκι τραγουδώ σκληρό καρδί τσαχπίνα.
Τα μάτια σου τα φρύδια σου κι αυτά σου τα χειλάκια
Με βάζουνε καθημερνώς σε χίλια δυο μεράκια.
(Στράτος:) - Γεια σου Σαμιωτάκι!
(Ρούκουνας:) - Γεια σου Στράτο!
Μα εσύ μου λες πως δε με θες γιατί είμαι αλανιάρης
και μου χτυπάς κατάμουτρα πως πλούσιο θα πάρεις.
(Στράτος:)- Γεια σου Σπύρο μου (Περιστέερη) με το μπουζουκάκι σου!
Κορόιδο είσαι μάθε το κορόιδο με τα ούλα
αφού πουλάς τέτοια καρδιά για πλούσια σακούλα.
Κι αν είμαι αλάνης έχω εγώ τα πλούτη στην καρδιά μου
και για παλάτια με χρυσά έχω στην αγκαλιά μου.
(Στράτος:)- Ώπα, άιντε ωχ ωχ ωχ
Για σένα μαυρομάτα μου ναζιάρα μου μπομπίνα
κάθε βραδάκι τραγουδώ σκληρό καρδί τσαχπίνα.
Τα μάτια σου τα φρύδια σου κι αυτά σου τα χειλάκια
Με βάζουνε καθημερνώς σε χίλια δυο μεράκια.
(Στράτος:) - Γεια σου Σαμιωτάκι!
(Ρούκουνας:) - Γεια σου Στράτο!
Μα εσύ μου λες πως δε με θες γιατί είμαι αλανιάρης
και μου χτυπάς κατάμουτρα πως πλούσιο θα πάρεις.
(Στράτος:)- Γεια σου Σπύρο μου (Περιστέερη) με το μπουζουκάκι σου!
Κορόιδο είσαι μάθε το κορόιδο με τα ούλα
αφού πουλάς τέτοια καρδιά για πλούσια σακούλα.
Κι αν είμαι αλάνης έχω εγώ τα πλούτη στην καρδιά μου
και για παλάτια με χρυσά έχω στην αγκαλιά μου.
(Στράτος:)- Ώπα, άιντε ωχ ωχ ωχ
Κατηγορία
Άδεια
- Τυπική άδεια YouTube
Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου 2015
Νίκος Μάθεσης (Τρελάκιας)
Να πώς έφερα τα μπουζούκια στην σημερινή δόξα. Νίκος Μάθεσης
Γιά την ανάρτηση : ΝΙΚΟΣ
Να πώς έφερα τα μπουζούκια στην σημερινή δόξα προ 35ετίας απ τα καταγώγια του Πειραιώς.Νίκος Μάθεσης, Απομνημονεύματα (Ιανουάριος 1969)...… παρ όλο που μου άρεσαν τα γράματα και η ζωγραφηκή ο Πατέρας μου με έβγαλεν απ το σχολείον και με πήρε μαζή του στην Αγορά λέγωντας μου, εδώ είνε το ψωμί οι Ζωγράφοι πηνάνε!Ναι, εν μέρει είχε δίκιο διότι και τώρα τα ίδια συνβένουν με τους Ζωγράφους μετά τον θάνατονμιανού Καλού Ζωγράφου τα έργα του που έχουν πολλυθή αντής πινακίου φακής Κωστήζουν ολόκληρες περιουσίες, παρ όλα αυτά ακώμη και τώρα όπωτε ευκερώ καταπιάνωμε με την ζωγραφικήν και τα σκίτσα, είνε το χόμπι μου η Αγάπη μου παρ όλα όπου απ το σχολειόν και με αγάπη προς την ζωγραφικήν εβρέθηκα στην ψαραγοράν!!!
Το -1922- μέσα σε μια βαβιλωνία κακοπιών, που το λόγω είχε το δίκοπο μαχαίρι για ψύλλου πήδημα, χασάπιδες, μανάβιδες, ψαρράδες, Βαρκάριδες, αμαξάδες, χασισοπότες και Νταήδες.Ονοιρευώμουνα Παράδεισον και βρέθηκα στην Κόλαση:
Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου 2015
Δευτέρα 17 Αυγούστου 2015
Τεκέδες και τεκετζήδες
Στα συνοικιακά καφενεία, τα καταγώγια και τους τεκέδες του Πειραιά χτυπούσε τις τρεις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα η καρδιά του ρεμπέτικου.Αφηγείται ο Νίκος Μάθεσης:
Τότες ο Πειραιάς ήταν πολύ άγριος…. Παράγκες, τεκέδες, εμπόριο ναρκωτικών στο φόρτε, μπουρδέλα, αγαπητικοί, κακοποιοί, λαθρέμποροι, μάγκες, νταήδες, μπερμπάντηδες, πρεζάκηδες, χασικλήδες, μαχαιροβγάλτες, σκυλόμαγκες, ντερβισόπαιδα, αποφάγια μάγκες…. Όσο για ντεκέδες από την Πειραϊκή, Παναγίτσα, Άγιο Νείλο, Γύφτικα, στο Χατζηκυρειάκειο, στην Τρούμπα και όσο πιο πέρα πήγαινες, Άγιο Διονύση, εκεί φουμάρανε στο δρόμο. …, σε κάθε καταγώγιο και σε κάθε καφενείο έπρεπε να είναι κρεμασμένα 3-4 μπουζούκια και μπαγλαμάδες για το σκυλολόι (πελάτες) που εσύχναζαν μέσα, όχι όμως στα κεντρικά, μόνον στα συνοικιακά. Διότι για να είχες τότε καφενείο, έπρεπε να ήσουν μούτρο, δηλαδή να ήσουν του κουρμπετιού και να είχες εγκληματίσει απαραιτήτως.
Τετάρτη 8 Ιουλίου 2015
Είναι «Η κλωστηρού» το ωραιότερο ρεμπέτικο του Μάρκου Βαμβακάρη;
Η κλωστηρού Πότε με(ς) τα κίτρινα ντυμένη σε κοιτάζω το λυγερό σου το κορμί κάθουμαι και θαυμάζω που μέρα νύχτα δε βγαίνεις απ’ το νου μου αχ μαυρομάτα μου τσαχπίνα κλωστηρού μου που μέρα νύχτα δε βγαίνεις απ’ το νου μου αχ μαυρομάτα μου τσαχπίνα κλωστηρού μου Κόκκινα σα βάλεις αδερφούλα πώς ήθελα να σ’ έβρισκα (σε) μέρος που να ’χει ζούλα μπλε όταν φορέσεις πώς μ’ αρέσεις με την καρδιά μου κλωστηρού μου έχεις δέσει μπλε όταν φορέσεις πώς μ’ αρέσεις και την καρδιά μου κλωστηρού μου έχεις δέσει Πότε με τα κίτρινα ντυμένη σε κοιτάζω το λυγερό σου το κορμί κάθουμαι και θαυμάζω που μέρα νύχτα δε βγαίνεις απ’ το νου μου αχ μαυρομάτα μου τσαχπίνα κλωστηρού μου που μέρα νύχτα δε βγαίνεις απ’ το νου μου αχ μαυρομάτα μου τσαχπίνα κλωστηρού μου Κόκκινα σαν βάλεις αδερφούλα πώς ήθελα να σ’ έβρισκα (σε) μέρος που να ’χει ζούλα μπλε όταν φορέσεις πως μ’ αρέσεις και την καρδιά μου κλωστηρού μου έχεις δέσει μπλε όταν φορέσεις πώς μ’ αρέσεις και την καρδιά μου κλωστηρού μου έχεις δέσει Πηγή: www.lifo.gr
Κυριακή 10 Μαΐου 2015
Ο Απτάλικος καρσιλαμάς
Στο βίντεο αυτο πιστοποιείται απο Μυτηληνιούς, ότι ο λεγόμενος Απτάλικος ζεϊμπέκικος, είναι καρσιλαμάς, άρα όχι ζεϊμπέκικος. Βέβαια ομοιάζει με το ζεϊμπέκικο στα βήματα, αλλά όπως επιμένουν οι ντόπιοι Μυτηληνιοί, είναι αντικρυστός, που χορεύεται απο δύο. Δεν λένε αν οι δύο αυτοί είναι αντρες ή γυναίκες ή άντρας- γυναίκα, αλλά μάλλον υπονοείται ότι είναι αντρικός καθαρά χορός.
"Απτάλικος σαν 'ν δυό ειν' καλα
μετά (με πολλούς)... δεν έχει κάνα χάζι..."
Υπάρχει βέβαια και η υπόθεση ότι είναι ζεϊμπέκικος- αντικρυστός άρα ζεϊμπέκικος-καρσιλαμάς και λόγω της μελωδίας, Απτάλικος- καρσιλαμάς. Λίγο μαθηματική αυτη η απόδειξη, αλλά αναμένουμε να τα τεκμηριώσουμε όλα αυτά.Εχει γίνει επίσης σε ιντερνετικό φόρουμ εκτενής κουβέντα αν οποιοδήποτε ζεϊμπέκικο που μπαίνει στο (7) είναι απτάλικο. Η θέση μου είναι ότι υπάρχουν αργά ζεϊμπέκικα που μπαίνουν στο (7), όπως η "Πέργαμος", "Τα ούλα σου" κ.ο.κ που δεν είναι και δε λέγονται ασφαλώς "Απτάλικα"... οπότε άποψη μου ήταν ότι τα γρήγορα ζείμπέκικα λέγονται Απτάλικα. Ούτε αυτο όμως πρέπει νάναι σωστό... πιθανόν τα γρήγορα ζεϊμπέκικα που μπαίνουν στο 7 και προσομοιάζουν το "Απτάλικο".Εδω να πούμε ότι και ο μπάλος με το συρτό, στα νησιά, είναι παρεμφερείς ρυθμικά, όμως κάποιες μελωδίες είναι Μπάλοι (Αρμενάκι, Μάτια σαν και τα δικά σου, Σμυρνέϊκος μπάλος κ.α.) άρα αντικρυστοί και άλλες μελωδίες είναι συρτοί (Με κοτσάκια φανερώνω, Ντάρι ντάρι, Στο παραθύρι μπρόβαλε κ.α.) και χορεύονται κυκλικά.Οι κρητικοί μουσικοί δεν το γνωρίζουν αυτο και τα λένε όλα τα νησιώτικα "Μπάλους". Χαριτολογώντας ορισμένοι λένε μάλιστα : "Πάμε ένα μπα(ρρ)άκι.."Αλλο μπέρδεμα γίνεται με την ονομασία του Απτάλικου. Κάποιοι λένε πως προέρχεται απο την πόλη "Αττάλεια" και άλλοι απο τη λέξη "Απτάλης" που σημαίνει χαζός ή κάτι τέτοιο.Δεδομένου ότι ο χορός υπάρχει και στην Κύπρο, με ελαφρώς παραλλαγμένη μελωδία, δείχνει ότι ήταν εύκολο να διαδοθεί, αφου η Αττάλεια γειτνιάζει με την Κύπρο ! Το βίντεο δείχνει ένα ακόμα ζεϊμπέκικο, να το χορεύουν δύο χορευτές όχι όμως με φιγούρες "ντουέτου" αλλά μόνος του ο καθένας και το πολυ γνωστό τραγούδι του Ευαγ.Παπάζογλου "Τα λεμονάδικα" να το χορεύει πάλι σαν ζεϊμπέκικο, ένας χορευτής.Επίσης στα σχόλια του βίντεο, αναφέρεται ότι είναι δουλειά κάποιας Πατρινιάς... "Φωτεινάρας" (παρ'ολο που το δείχνει η ΕΤ 3), αναφέροντας για "αρχειοθήκη", κολακεύοντας την. Ευχής έργο να μάθουμε περισσότερα για αυτην και το έργο της !!Επίσης ο "Απτάλικος¨" υπάρχει και στη Μικρά Ασία, όπου οι Τούρκοι τον ονομάζουν Aptal havasi. Περισσότερα ομως για τα Τούρκικα ζεϊμπέκικα, προσεχώς, αφου υπάρχουν οι υπομνήσεις φίλου του Ρεμπέτ καφέ απο πέρσυ...
ΑναρτΗθηκε απο REBET CAFE
Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2015
Έφυγε από τη ζωή ο ρεμπέτης Μπάμπης Γκολές
Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 68 ετών ο τραγουδιστής Μπάμπης Γκολές, ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους της αναβίωσης του ρεμπέτικου..Ο Μπάμπης Γκολές αποτέλεσε το συνδετικό κρίκο μεταξύ του παλιού κλασικού ρεμπέτικου και του μεταγενέστερου λαϊκού τραγουδιού. Γεννήθηκε το 1947 στη συνοικία Ταμπάχανα της Πάτρας. Ηταν αυτοδίδακτος μουσικός και ξεκίνησε να παίζει κιθάρα και ούτι από την ηλικία των 8 ετών, ενώ από την ηλικία των 12 και μπουζούκι. Είχε βαθιά γνώση του ρεπερτορίου των δίσκων των 78 στροφών και επανέφερε πολλά ξεχασμένα τραγούδια από ένα ευρύτερο φάσμα που περιείχε, εκτός από τα διάφορα είδη του ρεμπέτικου, την καντάδα και το δημοτικό τραγούδι, τα οποία είχαν ηχογραφηθεί σε λιγοστούς τέτοιους δίσκους και είχαν χαθεί με το πέρασμα των χρόνων.Το 1964 έκανε την πρώτη επαγγελματική του εμφάνιση σε καφενείο στην συνοικία του Ταραμπούρα στην Πάτρα. Στις αρχές τις δεκαετίας του 1980 συνυπήρξε με το συγκρότημα "Τα παιδιά από την Πάτρα" στα πρώτα βήματα τους στον χώρο της μουσικής, στο νυχτερινό κέντρο «Χάραμα» των αδελφών Οικονόμου που βρισκόταν στην περιοχή της Οβρυάς. Το 1982 κυκλοφόρησε η πρώτη δισκογραφική του δουλειά, με την ονομασία "Τσάρκα στα παλιά".Η δεξιοτεχνία του στο μπουζούκι και η μοναδική του εκφραστική απόδοση πλούτισαν την μουσική του πορεία με 25 δίσκους. Είχε ηχογραφήσει συνολικά περίπου 300 παλιά και νέα τραγούδια.
Τετάρτη 31 Δεκεμβρίου 2014
ΖΕΪΜΠΕΚΙΚΟ-ΟΡΦΙΚΗ ΜΥΗΣΗ!
9:13 μ.μ. | Αναρτήθηκε από visaltis.net
Έγραψε ο Γιάννης Τσαρούχης για το Ζεϊμπέκικο
Το 1934 είδα αληθινούς ζεϊμπέκηδες που μπαρκάρανε στη Σμύρνη, στο πλοίο που με πήγαινε στην Κωνσταντινούπολη.
Πήγαινα να δω τα μωσαϊκά στην Αγία Σοφία, που εκείνο τον καιρό είχε ξεσκεπάσει ο Αμερικανός βυζαντινολόγος Ουίτμορ. Αυτοί οι ζεϊμπέκηδες ήταν ντυμένοι με τις παλιές στολές τους και έμοιαζαν πολύ μ’ αυτούς που είχε ζωγραφίσει ο Γύζης και ο Λύτρας. Ο ένας απ’ αυτούς, ως τριανταπέντε χρονών, μιλούσε καλά ελληνικά και μου έλεγε διάφορα πράγματα. Ιδίως μου μιλούσε για το πώς χόρευε ένας νεαρός που ήταν μαζί τους και όλο έλεγε ότι κανείς δεν τον φτάνει στο χορό.
Προς το ηλιοβασίλεμα, όταν ξεκίνησε το πλοίο για την Πόλη, ο νεαρός χόρεψε πάνω στο κατάστρωμα.Ήταν κοντός και χοντροκόκαλος, αλλά μόλις άρχισε να κινείται πραγματικά μετεμορφώθη. Δεν ήταν πια το ίδιο πρόσωπο. Την ανδρεία του, γιατί ήταν ανδρείος πολύ, σχεδόν άγριος, συνεπλήρωνε περίεργα ένα είδος ταπεινότητος και ένα είδος ευγνωμοσύνης, που δεν ήταν γνωστό ποιον απευθύνεται και ήταν σαν να ευγνωμονεί, με πολλή σεμνότητα ένα θεό, για το θαύμα που είναι η ζωή.Τον συνόδευε ένα τουμπελέκι, που χτυπούσε ένας άλλος ζεϊμπέκης, στο μαγικό ρυθμό 9/8. (…)
Στα βουνά της Αλβανίας, κοντά στη Φτέρα, άκουσα για πρώτη φορά το ζεϊμπέκικο που τα λόγια του αρχίζουν ως εξής: Μέσα στης ζωής τα μονοπάτια, μπρος στ’ αρχοντικά σου σκαλοπάτια… Είχα γνωρίσει ως τότε τα τραγούδια της Ρόζας Εσκενάζη και ήμουν θαμώνας της στο κέντρο της οδού Δώρου που, πολλές φορές, πήγαινα παρέα με τον βυζαντινολόγο Ξυγγόπουλο , τον Κόντογλου και άλλοτε με τον Τζούλιο Καΐμη.Μα το ζεϊμπέκικο που άκουσα στην Αλβανία ερχόταν από έναν άλλο κόσμο, διαφορετικό, που μου απεκάλυπτε μια άλλη πλευρά του ανθρώπου. Το ζεϊμπέκικο και τα ρεμπέτικα υπήρχαν βέβαια, ήδη από το 1900 και οι μεγάλοι του ρεμπέτικου είχαν δημιουργήσει αριστουργήματα. Αλλά οι αστικές προκαταλήψεις είχαν βρει έναν τρόπο να το αποκρύψουν, ακόμη και απ’ αυτούς που τους ενδιέφερε.Όταν έφυγαν οι Γερμανοί και ήρθαν οι Εγγλέζοι με τους Έλληνες από τη Μέση Ανατολή, μαζί με το σουίνγκ άρχιζε να ανθίζει με μια νέα βλάστηση, και υπό νέο πνεύμα, το πανάρχαιο ζεϊμπέκικο. Ο κεντρικός του ναός για μας τους Αθηναίους ήταν το κέντρο “Ο Μάριος” σ’ ένα σπίτι της οδού Ίωνος δεύτερο πάτωμα, όπου άκουσα για πρώτη φορά τον Τσιτσάνη. Η λέξη ναός δεν είναι υπερβολή. (…)
Ο χαρακτήρας του ναού εδίδοντο και ενισχύονταν από την αυστηρότητα του διευθυντή που δεν επέτρεπε την παραμικρή σύγκρουση, πολύ περισσότερο το μεγάλο καβγά για παραγγελιές και άλλες ασύμαντες αφορμές. (…)
Παρά τους ενθουσιασμούς των ξένων επισήμων και ανεπισήμων, το ζεϊμπέκικο μένει κατιτί το ερμητικό στην ουσία του και είναι προσιτό, αληθινά προσιτό, μόνο σ’ αυτούς από τους Έλληνες που έχουν αληθινά ορφική μύηση. Λόγια φθαρμένα που δεν μπορούν να εκφράσουν την ουσία, για την οποία ο αμύητος μένει καχύποπτος.
(από τον τόμο Αγαθόν το εξομολογείσθαι, Καστανιώτης 1989)
©www.visaltis.net - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του. Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
Το 1934 είδα αληθινούς ζεϊμπέκηδες που μπαρκάρανε στη Σμύρνη, στο πλοίο που με πήγαινε στην Κωνσταντινούπολη.
Πήγαινα να δω τα μωσαϊκά στην Αγία Σοφία, που εκείνο τον καιρό είχε ξεσκεπάσει ο Αμερικανός βυζαντινολόγος Ουίτμορ. Αυτοί οι ζεϊμπέκηδες ήταν ντυμένοι με τις παλιές στολές τους και έμοιαζαν πολύ μ’ αυτούς που είχε ζωγραφίσει ο Γύζης και ο Λύτρας. Ο ένας απ’ αυτούς, ως τριανταπέντε χρονών, μιλούσε καλά ελληνικά και μου έλεγε διάφορα πράγματα. Ιδίως μου μιλούσε για το πώς χόρευε ένας νεαρός που ήταν μαζί τους και όλο έλεγε ότι κανείς δεν τον φτάνει στο χορό.
Προς το ηλιοβασίλεμα, όταν ξεκίνησε το πλοίο για την Πόλη, ο νεαρός χόρεψε πάνω στο κατάστρωμα.Ήταν κοντός και χοντροκόκαλος, αλλά μόλις άρχισε να κινείται πραγματικά μετεμορφώθη. Δεν ήταν πια το ίδιο πρόσωπο. Την ανδρεία του, γιατί ήταν ανδρείος πολύ, σχεδόν άγριος, συνεπλήρωνε περίεργα ένα είδος ταπεινότητος και ένα είδος ευγνωμοσύνης, που δεν ήταν γνωστό ποιον απευθύνεται και ήταν σαν να ευγνωμονεί, με πολλή σεμνότητα ένα θεό, για το θαύμα που είναι η ζωή.Τον συνόδευε ένα τουμπελέκι, που χτυπούσε ένας άλλος ζεϊμπέκης, στο μαγικό ρυθμό 9/8. (…)
Στα βουνά της Αλβανίας, κοντά στη Φτέρα, άκουσα για πρώτη φορά το ζεϊμπέκικο που τα λόγια του αρχίζουν ως εξής: Μέσα στης ζωής τα μονοπάτια, μπρος στ’ αρχοντικά σου σκαλοπάτια… Είχα γνωρίσει ως τότε τα τραγούδια της Ρόζας Εσκενάζη και ήμουν θαμώνας της στο κέντρο της οδού Δώρου που, πολλές φορές, πήγαινα παρέα με τον βυζαντινολόγο Ξυγγόπουλο , τον Κόντογλου και άλλοτε με τον Τζούλιο Καΐμη.Μα το ζεϊμπέκικο που άκουσα στην Αλβανία ερχόταν από έναν άλλο κόσμο, διαφορετικό, που μου απεκάλυπτε μια άλλη πλευρά του ανθρώπου. Το ζεϊμπέκικο και τα ρεμπέτικα υπήρχαν βέβαια, ήδη από το 1900 και οι μεγάλοι του ρεμπέτικου είχαν δημιουργήσει αριστουργήματα. Αλλά οι αστικές προκαταλήψεις είχαν βρει έναν τρόπο να το αποκρύψουν, ακόμη και απ’ αυτούς που τους ενδιέφερε.Όταν έφυγαν οι Γερμανοί και ήρθαν οι Εγγλέζοι με τους Έλληνες από τη Μέση Ανατολή, μαζί με το σουίνγκ άρχιζε να ανθίζει με μια νέα βλάστηση, και υπό νέο πνεύμα, το πανάρχαιο ζεϊμπέκικο. Ο κεντρικός του ναός για μας τους Αθηναίους ήταν το κέντρο “Ο Μάριος” σ’ ένα σπίτι της οδού Ίωνος δεύτερο πάτωμα, όπου άκουσα για πρώτη φορά τον Τσιτσάνη. Η λέξη ναός δεν είναι υπερβολή. (…)
Ο χαρακτήρας του ναού εδίδοντο και ενισχύονταν από την αυστηρότητα του διευθυντή που δεν επέτρεπε την παραμικρή σύγκρουση, πολύ περισσότερο το μεγάλο καβγά για παραγγελιές και άλλες ασύμαντες αφορμές. (…)
Παρά τους ενθουσιασμούς των ξένων επισήμων και ανεπισήμων, το ζεϊμπέκικο μένει κατιτί το ερμητικό στην ουσία του και είναι προσιτό, αληθινά προσιτό, μόνο σ’ αυτούς από τους Έλληνες που έχουν αληθινά ορφική μύηση. Λόγια φθαρμένα που δεν μπορούν να εκφράσουν την ουσία, για την οποία ο αμύητος μένει καχύποπτος.
(από τον τόμο Αγαθόν το εξομολογείσθαι, Καστανιώτης 1989)
©www.visaltis.net - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του. Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
Παρασκευή 26 Δεκεμβρίου 2014
Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2014
Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2014
(Δε θέλω τα ματάκια σου)
Μουσική & στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης
Πρώτη φωνογράφηση: 9 Νοεμβρίου 1946 [COLUMBIA D.G. 6617]
Πρώτη εκτέλεση: Νταίζη Σταυροπούλου
Ηταν ο μοναδικός μεταπολεμικός δίσκος της Νταίζης Σταυροπούλου (στην άλλη πλευρά το ''Στον Άγιο Κωνσταντίνο''). Μετά το γάμο της εγκατέλειψε το τραγούδι...
ΑΝΤΕ ΤΩΡΑ ΝΑ ΣΥΓΚΡΙΘΟΥΝ ΑΥΤΑ ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΜΕ ΤΙΣ ΣΗΜΕΡΙΝΕΣ ΑΗΔΙΕΣ
Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2014
Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2014
Ο Τσιτσάνης... στο πανεπιστήμιο
Θέμα πανεπιστημιακής διατριβής έγινε ο Βασίλης Τσιτσάνης. Ο Νίκος Ουρδουλίδης, που σπούδασε στο πανεπιστήμιο Λιτς της Αγγλίας, με διδακτορικό στη Λαϊκή Μουσικολογία, με μεταπτυχιακό στο Κλασικό Τραγούδι, πτυχιούχος της Μουσικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, καθηγητής πιάνου στο ΤΕΙ Ηπείρου, κυκλοφόρησε σε βιβλίο τη διπλωματική του εργασία από τις εκδόσεις Ιανός με τίτλο «Η δισκογραφική καριέρα του Βασίλη Τσιτσάνη (1936-1983)». Η επιμέλεια είναι του Κώστα Βλησίδη.Όπως γράφει στον πρόλογο ο Γιώργος Νταλάρας: «Ήταν μια προσδοκία χρόνων, διότι ελάχιστες προσπάθειες επιστημονικής και μουσικολογικής αποτίμησης του λαϊκού τραγουδιού, και ιδιαίτερα του ρεμπέτικου, έχουν γίνει, αφού συνήθως αρκούμαστε στις βιογραφίες των μεγάλων λαϊκών συνθετών και σε χαρακτηρισμούς: υπέροχος, μοναδικός, καταπληκτικός».
Τρίτη 26 Αυγούστου 2014
Τετάρτη 2 Ιουλίου 2014
Σπανιο τραγουδι!
Αμαν αμαν γιαιντες. Oποιος μ,ακουει που τραγουδω Αμαν αμαν λεει χαρα πως εχω μαιντεσ αμαν αμαν αμαν. Μα 'γω 'χω στην καρδουλα μου ωχ αμαν αμαν πονους καυμους και τρεφω αμαν αμαν.
Σάββατο 8 Μαρτίου 2014
Πέμπτη 6 Μαρτίου 2014
Δευτέρα 3 Μαρτίου 2014
Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2014
Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2014
Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2014
Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2013
ΑΝΕΣΤΗΣ ΔΕΛΙΑΣ
Ο Ανέστος Δελιάς (το πραγματικό του όνομα ήταν Αναστάσιος Δέλλιος) ή Ανεστάκι ή Αρτέμης[1] (1912- 1941 ή 1944) ήταν οργανοπαίκτης (μπουζούκι), συνθέτης, στιχουργός και τραγουδιστής του ρεμπέτικου τραγουδιού. Το 1935 έγραψε το δημοφιλέστατο τσιφτετέλι "Μες στης Πόλης το χαμάμ", που ηχογραφήθηκε σε αυθεντικές εκτελέσεις με Παγιουμτζή, Παπαϊωάννου, αλλά και πολλές νεότερες.Γιος του Παναγιώτη Δέλιου, σαντουρίστα φημισμένου σε όλη τη Μικρά Ασία με το παρωνύμιο «Μαύρος Γάτος» και ανιψιός του λαϊκού βιολιστή Μιχάλη Δέλιου, γεννήθηκε το 1912 στη Σμύρνη. Ήρθε στην Ελλάδα το 1920 κι εγκαταστάθηκε οικογενειακώς στη Δραπετσώνα.
Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2013
ΤΟ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ [Η Γραμματικη του Μαγκα..Γ.ΚΑΜΒΥΣΗΣ]
Πηγαίνετε εις τον διάβολον "αγιόπαιδες" αθυρόστομοι.
-Δάσκαλε σου 'πεσε η γραμματική.
-Είστε εις θέσην αστοιχείωτοι να εμπαίζετε έναν σοφόν;
-Κόφτο ρε δάσκαλε, όσα γράμματα κι αν μάθεις, αν δεν πάρεις απολυτήριο από αραμπατζήδες, από βαρκάρηδες κι από τον μυστήριο τον χασάπη, δεν αξίζεις φράγκο. Όταν δεν σου γουστάρουνε αυτοί, κατέβα στον Πειραιά στη Δραπετσώνα να ρουφήξεις μία από την καλή για να μαστουρωθείς να βλέπεις διπλάσια, ατόφια σαν μικρόβιο. Εγώ από κει πήρα το δίπλωμά μου απάνω σ' ένα στρατσόχαρτο υπογεγραμμένο. Αυτό είναι το σχολείο της μαγκιάς, σακουλεύεσαι δάσκαλε;
Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2013
Πως χορεύεται ο ζεϊμπέκικος.
Αναδημοσίευση από elkibra-rebetiko.
Πως χορεύεται ο ζεϊμπέκικος...
μέρος α΄
(ακολουθεί το μέρος β΄)
εικόνα Κώστα Λαδόπουλου
"να χορέψω μες τη ζάλη, όμορφα και ταπεινά"
στίχος του Βασίλη Τσιτσάνη από το τρ.
Παίξε Χρήστο το μπουζούκι
Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2013
ΑΝΕΣΤΟΣ ΔΕΛΙΑΣ
Ο Ανέστος Δελιάς (το πραγματικό του όνομα ήταν Αναστάσιος Δέλλιος) ή Ανεστάκι ή Αρτέμης[1] (1912- 1941 ή 1944) ήταν οργανοπαίκτης (μπουζούκι), συνθέτης, στιχουργός και τραγουδιστής του ρεμπέτικου τραγουδιού. Το 1935 έγραψε το δημοφιλέστατο τσιφτετέλι "Μες στης Πόλης το χαμάμ", που ηχογραφήθηκε σε αυθεντικές εκτελέσεις με Παγιουμτζή, Παπαϊωάννου, αλλά και πολλές νεότερες[2].
Γιος του Παναγιώτη Δέλιου, σαντουρίστα φημισμένου σε όλη τη Μικρά Ασία με το παρωνύμιο «Μαύρος Γάτος» και ανιψιός του λαϊκού βιολιστή Μιχάλη Δέλιου, γεννήθηκε το 1912 στη Σμύρνη. Ήρθε στην Ελλάδα το 1920 κι εγκαταστάθηκε οικογενειακώς στη Δραπετσώνα.
Πέμπτη 29 Αυγούστου 2013
Το ρεμπέτικο τραγούδι στο 66ο Φεστιβάλ Ταινιών του Λοκάρνο 2013
|
|
|
Ημερομηνία: 27/08/2013 11:09
Οι ρίζες του ρεμπέτικου και η σχέση του με την
οικονομική κρίση και το πώς την βιώνουν οι Έλληνες, ήταν το θέμα του ντοκυμαντέρ
μεγάλου μήκους “INDEBITO”, του πολυβραβευμένου ιταλού σκηνοθέτη AndreaSegrè, που
προβλήθηκε σε πρώτη παγκόσμια προβολή (προβολές εκτός διαγωνισμού) την Τετάρτη 7
Αυγούστου, ανοίγοντας τις πύλες του 66ου Φεστιβάλ ταινιών του Λοκάρνο της
Ελβετίας. |
Σάββατο 17 Αυγούστου 2013
Πέμπτη 9 Μαΐου 2013
ΘΡΥΛΟΙ ΤΟΥ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟΥ
Αφιέρωμα στούς θρύλους του ρεμπέτικου.Στο βίντεο φαίνονται,Μ.Βαμβακάρης,Γ.Μπάτης,Σ.Παγιουμτζής,Γ.Μουφλουζέλης,Γ.Παπαιωάννου,Ο.Μοσχονάς,Κ.Ρούκουνας,Μ.Γενίτσαρης,Σ.Περπινιάδης,Σ.Μπέλλου,Α.Χρυσάφη,Σ.Κερομύτης,Μ.Νίνου,Β.Τσιτσάνης,Ι.Γεωργακοπούλου,Π.Τσαουσάκης,Μπαγιαντέρας,Θ.Αθανασίου,Σ.Χανούμ,Ρ.Εσκενάζυ.
Σάββατο 20 Απριλίου 2013
Ο ΤΖΙΜ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ - ΑΜΕΡΙΚΗΣ
Στη Χαλκίδα γεννήθηκε to 1912 ο Δημήτριος ή Τζιμ Αποστόλου ένας από τους σπουδαιοτερους τραγουδιστές της μεταπολεμικής περιόδου στις Η.Π.Α, όπου από το 1940 μέχρι τη δεκαετία του 1970 υπήρξε το πρώτο ονομα στο χώρο των ελλήνων μεταναστών, με πλούσια δισκογραφία!!!!!..
Στη Χαλκίδα γεννήθηκε to 1912 ο Δημήτριος ή Τζιμ Αποστόλου ένας από τους σπουδαιοτερους τραγουδιστές της μεταπολεμικής περιόδου στις Η.Π.Α, όπου από το 1940 μέχρι τη δεκαετία του 1970 υπήρξε το πρώτο ονομα στο χώρο των ελλήνων μεταναστών, με πλούσια δισκογραφία!!!!!..
Τρίτη 16 Απριλίου 2013
ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ ΣΤΕΛΙΟΣ
Ο Στέλιος Βαμβακάρης είναι λαϊκός μουσικός συνθέτης και δεξιοτέχνης του μπουζουκιού, δευτερότοκος γιος του Μάρκου Βαμβακάρη.
Υπήρξε επαγγελματίας μουσικός από την ηλικία των δώδεκα ετών και
συνεργάστηκε με σημαντικούς μουσικούς του ρεμπέτικου, όπως ο
Παπαϊωάννου, ο Τσιτσάνης, ο Παγιουμτζής και ο Περπινιάδης, καθώς και με
εκπροσώπους της λαϊκής και έντεχνης μουσικής σκηνής, όπως ο Γιώργος
Ζαμπέτας, η Καίτη Γκρέυ, η Βίκυ Μοσχολιού, ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, η
Σωτηρία Μπέλλου, ο Παύλος Σιδηρόπουλος, ο Νίκος Ξυλούρης, ο Γιώργος
Νταλάρας.
Συνέθεσε μουσική για τον κινηματογράφο, όπως για την ταινία του Γιώργου
Πανουσόπουλου «Μια μέρα τη νύχτα», αλλά και για θεατρικά έργα.
Ηχογράφησε με τον Louisiana Red το δισκο/CD "Το μπλουζ συναντά το
Ρεμπέτικο" στις 24 Σεπτέμβρη 1988 (εταιρία: "Εβδομη Διάσταση"), που
περιέχει 8 κομμάτια.
Σε φεστιβάλ στη πόλη Φάλον (Σουηδία) έπαιξε μαζί με τον Τζον Λι Χούκερ.
Δευτέρα 28 Ιανουαρίου 2013
Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2013
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΣ
Ο Απόστολος Χατζήχρηστος (1904 - 1959) ήταν ένας μικρασιάτης ρεμπέτης που έγραψε τους στίχους και τη μουσική πολλών γνωστών ρεμπέτικων τραγουδιών και τα οποία τα ερμήνευσε ο ίδιος. Εκτός από τα δικά του τραγούδια ερμήνευσε και ρεμπέτικα τραγούδια άλλων συνθετών.Η ζωή του
Γεννήθηκε στο Κοκαριαλί, ένα πρόαστειο της Σμύρνης, και καταγόταν από πλούσια οικογένεια. Από μικρός ασχολήθηκε με την μουσική μαθαίνοντας πιάνο, κιθάρα και ακορντεόν. Όταν το 1919 ο ελληνικός στρατός αποβιβάστηκε στη Σμύρνη ο Χατζηχρήστος κατετάγει εθελοντής. Μετά την μικρασιατική καταστροφή η οικογένειά του διέφυγε στην Ελλάδα ο ίδιος όμως συνελήφθη από τον τουρκικό στρατό και έμεινε κρατούμενος για μερικά χρόνια σε ένα στρατόπεδο από όπου κατάφερε να δραπετεύσει με τη βοήθεια ενός θείου του. Η ημέρα που δραπέτευσε ήταν του Σταυρού (14 Σεπτεμβρίου) και είναι χαρακτηριστικό πως σε όλη του τη ζωή ο Χατζηχρήστος κάθε χρόνο τέτοια ημέρα δεν έτρωγε ούτε έπινε τίποτα.
Κυριακή 2 Δεκεμβρίου 2012
ΓΕΩΡΓΙΑ ΜΥΤΤΑΚΗ
Ιστορικής σημασίας τραγούδι! ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΤΣΙΤΣΑΝΗ! Όπως γράφει ο ίδιος στην αυτοβιογραφία του φαίνεται σαφέστατα επηρεασμένος από το στύλ του Βαγγέλη Παπάζογλου. Όμως τα τραγούδια του που ακολούθησαν και τον καταξίωσαν ήταν στο δρόμο που είχε ανοίξει ο Μάρκος Βαμβακάρης.Γεννήθηκε το 1911 στην Αυλώνα Αττικής. Το 1929 ήρθε και εγκαταστάθηκε στην Αθήνα.Το 1930 παντρεύεται με τον Γεώργιο Μηττάκη και αρχίζει την λαμπρή καριέρα της σαν τραγουδίστρια που κράτησε για 30 ολόκληρα χρόνια.
Η Γεωργία τραγούδησε κυρίως δημοτικά τραγούδια αλλά και αρκετά Σμυρναίικα και Ρεμπέτικα τραγούδια των συνθετών Σπύρου Περιστέρη, Στέλιου Παντελίδη, Κώστα Σκαρβέλη, Παναγιώτη Τούντα και άλλων συνθετών της δεκαετίας του 1930. Χαρακτηριστικό είναι ότι τραγούδησε το πρώτο τραγούδι του Βασίλη Τσιτσάνη «Σ’ ένα τεκέ μπουκάρανε».
Το είδος τραγουδιού στο οποίο διακρίθηκε ήταν το δημοτικό. Μάλιστα δε, στα τέλη της δεκαετίας του 1950 με αρχές του 1960 πραγματοποιεί δύο ταξίδια στην Αμερική, όπου και αποθεώνεται από τους Έλληνες ομογενείς. Την ίδια μάλιστα περίοδο πραγματοποιεί μερικές ενδιαφέρουσες ηχογραφήσεις επίσης στην Αμερική.
Το 1965 κάνει τις τελευταίες της ηχογραφήσεις πριν αποσυρθεί για λόγους υγείας. Τελικά η Γεωργία Μηττάκη άφησε την τελευταία της πνοή στις 28 Φεβρουαρίου του 1977 στην γενέτειρα της Αυλώνα.
http://rebetiko.sealabs.net/wiki/mediawiki/index.php/%CE%93%CE%B5%CF%89%CF%81%CE%B3%CE%AF%CE%B1_%CE%9C%CE%B7%CF%84%CF%84%CE%AC%CE%BA%CE%B7
http://rebetiko.sealabs.net/wiki/mediawiki/index.php/%CE%93%CE%B5%CF%89%CF%81%CE%B3%CE%AF%CE%B1_%CE%9C%CE%B7%CF%84%CF%84%CE%AC%CE%BA%CE%B7
Τετάρτη 28 Νοεμβρίου 2012
ΡΟΖΑ ΕΣΚΕΝΑΖΥ
Κορυφαία ερμηνεύτρια του ρεμπέτικου και του σμυρναίικου τραγουδιού.
Η Ρόζα Εσκενάζυ γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη μεταξύ των ετών 1883 - 1890 από γονείς Εβραίους, σεφαρδίτικης καταγωγής (Ισπανοεβραία). Το πραγματικό όνομά της ήταν Σάρα Σκενάζι.Γύρω στο 1900 η οικογένειά της εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη. Δέκα χρόνια αργότερα και παρά τις αντιρρήσεις των γονιών της, η Ρόζα ξεκίνησε την καλλιτεχνική της πορεία ως χορεύτρια σε θέατρα και κέντρα διασκέδασης, ενώ σύντομα άρχισε και να τραγουδά, ελληνικά, τούρκικα και αρμένικα τραγούδια.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΓΑΒΑΛΑΣ
Σωτήρης Γαβαλάς ή Μεμέτης
Από άρθρο του Πάνου Σαββόπουλου στο περ. Δίφωνο (Ιανουάριος 2008):"Ο Σωτήρης Γαβαλάς ή Μεμέτης γεννήθηκε γύρω στο 1880 στην Αθήνα στον Άγιο Αρτέμιο στη Γούβα, πέθανε δε γύρω στο 1965."
Σε άρθρο της εφημερίδας ΕΜΠΡΟΣ της 18/5/1929 με τίτλο "ΑΝΑΚΑΛΥΨΙΣ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ", διαβάζουμε:"... Επίσης συνελήφθη εις την συνοικίαν Γούβας ο Σωτήριος Γαβαλάς ή Μελέτιος, διότι γενομένης ερεύνης εν τη οικία του, ανευρέθησαν και κατεσχέθησαν σιγαρέττα περιέχοντα χασίς και ποσότης χασίς εντός κυτίου. Ο συλληφθείς απεστάλη εις την Εισαγγελίαν."Τώρα αν ο Μελέτιος ήταν εν τέλει Μεμέτης, ποιος μπορεί να το ισχυριστεί μετά βεβαιότητος;Το σίγουρο είναι ότι τον συλληφθέντα στους κύκλους του δε θα τον αποκαλούσαν Μελέτιο. Μελέτη, μου φαίνεται πιθανότερο...ΥΓ. Τα πάντα σχεδόν που γνωρίζουμε για τον Γαβαλά θα τα βρείτε στο άρθρο του Σαββόπουλου που ανέφερα πιο πάνω.
Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2012
ΤΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΑ ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ
Τραγούδια του περιθωρίου, του τεκέ και της παρανομίας, τραγούδια ενός απαγορευμένου και εκτός ορίων κόσμου, τραγούδια που αμφισβήτησαν το κατεστημένο και απαγορεύτηκαν το 1936 από τη δικτατορία του Ιωάννη Μεταξά.
Τρίτη 28 Αυγούστου 2012
Τρίτη 21 Αυγούστου 2012
Έφυγε από τη ζωή ο Μιχάλης Μενιδιάτης.
Ο
μεγάλος λαϊκός τραγουδιστής απεβίωσε σήμερα, Τρίτη 21 Αυγούστου, σε
ηλικία 80 ετών, μετά από μακρόχρονη μάχη που έδινε με διάφορα προβλήματα
που επιβάρυναν την υγεία του.
Την είδηση δημοσιοποίησε πρώτος ένας από τους γιους του Μιχάλη Μενιδιάτη, ο Βαγγέλης, μέσα από το Twitter του, όπου έγραψε"Καλό ταξίδι, πατέρα..."Σύντομο βιογραφικό του Μιχάλη Μενιδιάτη:
Την είδηση δημοσιοποίησε πρώτος ένας από τους γιους του Μιχάλη Μενιδιάτη, ο Βαγγέλης, μέσα από το Twitter του, όπου έγραψε"Καλό ταξίδι, πατέρα..."Σύντομο βιογραφικό του Μιχάλη Μενιδιάτη:
Κυριακή 15 Ιουλίου 2012
Μια γνωριμία με τον Σταύρο Τζουανάκο
Ένας αγαπημένος ερμηνευτής του ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού και μαζί σημαντικός συνθέτης. Μια φωνή εκφραστική, γνήσια ρεμπέτικη, νταλγκαδιάρικη που αγγίζει την καρδιά και γεννά πολλά συναισθήματα στον ακροατή. Ο Σταύρος Τζουανάκος, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα ολοκληρωμένου δημιουργού.
Τρίτη 10 Ιουλίου 2012
«Tο βλαχάκι που έπαιζε αλλιώτικα»
Βασίλης Λουμπρίνης, εφ. Τα Νέα, 15/12/2003«Ο ΞAKΟYΣTΟΣ TΣITΣANHΣ»«Ο
εικοσάχρονος Bασίλης Tσιτσάνης κατέβηκε το 1935 στην Aθήνα με το τρένο,
για να σπουδάσει δικηγόρος. Mέσα σε δύο χρόνια όλοι μιλούσαν για ένα
βλαχάκι που έπαιζε καταπληκτικό μπουζούκι και τραγουδούσε αλλιώτικα...»
Σάββατο 23 Ιουνίου 2012
ΤΙΜΗΣ ΕΝΕΚΕΝ...γιά τον θάνατο του Μήτσου Αναγνωστόπουλου
http://youtu.be/vYKzVUGiXss tzimaras 1 by kanela1
Πέμπτη 21 Ιουνίου 2012
Το ρεμπέτικο στην Ιταλία (την ώρα που οι έλληνες διασκεδάζουν με τούρκικες σαπουνόπερες)
Πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα από το 24grammata.com. Mε την υπόδειξη του Γιάννη Κορίνθιου
Αν νομίζετε ότι το ρεμπέτικο τραγούδι δεν μπορεί να μιλήσει στο παρόν ή αν νομίζετε ότι αφορα μόνο τους Έλληνες, απατάσθαι. Την εποχή που η ποπ eurovision παρουσιάζει πανομοιότυπους ρυθμούς στην αγγλική γλώσσα, η εκλεκτική νεολαία της γειτονικής Ιταλίας προσπαθεί να εκφραστεί με τα 9/8 και πρωτογνωρίζει τον Βαμβακάρη και άλλους ρεμπέτες για να βρει διέξοδο στα αδιέξοδα της. Ο Ιταλός “νεορεμπέτης” Vinicio Capossela παρουσίασε στην Ιταλία την πρώτη ρεμπέτικη συλλογή με Ιταλικούς στίχους. Το Rebetiko Gymnastas (Ασκήσεις Ρεμπέτικου) κυκλοφόρησε ταυτόχρονα στην Ελλάδα και την Ιταλία ( La Cupa / Warner ). Μαζί με τον Καποσέλα είναι ο Μανώλης Πάππος στο μπουζούκι και την ερμηνεία, η Καίτη Ντάλη, ο Βασίλης Μασσαλά στο μπαγλαμά και άλλοι (ΓΔ)
το επίσημο σάιτ του Καποσέλα εδώ
Αν νομίζετε ότι το ρεμπέτικο τραγούδι δεν μπορεί να μιλήσει στο παρόν ή αν νομίζετε ότι αφορα μόνο τους Έλληνες, απατάσθαι. Την εποχή που η ποπ eurovision παρουσιάζει πανομοιότυπους ρυθμούς στην αγγλική γλώσσα, η εκλεκτική νεολαία της γειτονικής Ιταλίας προσπαθεί να εκφραστεί με τα 9/8 και πρωτογνωρίζει τον Βαμβακάρη και άλλους ρεμπέτες για να βρει διέξοδο στα αδιέξοδα της. Ο Ιταλός “νεορεμπέτης” Vinicio Capossela παρουσίασε στην Ιταλία την πρώτη ρεμπέτικη συλλογή με Ιταλικούς στίχους. Το Rebetiko Gymnastas (Ασκήσεις Ρεμπέτικου) κυκλοφόρησε ταυτόχρονα στην Ελλάδα και την Ιταλία ( La Cupa / Warner ). Μαζί με τον Καποσέλα είναι ο Μανώλης Πάππος στο μπουζούκι και την ερμηνεία, η Καίτη Ντάλη, ο Βασίλης Μασσαλά στο μπαγλαμά και άλλοι (ΓΔ)
το επίσημο σάιτ του Καποσέλα εδώ
Τρίτη 29 Μαΐου 2012
Αφιέρωμα στο ρεμπέτικο τραγούδι !
Η ιστορία της λέξης “Ρεμπέτικο”
Όσοι έχουν αγαπήσει ή έχουν ασχοληθεί στοιχειωδώς με την ιστορία του ρεμπέτικου, εκνευρίζονται με τη τόσο ρηχή και επιφανειακή παρουσίαση αυτού του είδους τις τελευταίες δεκαετίες και όχι μόνο.Διαμορφώθηκε, εσφαλμένα, η εντύπωση ότι τα τρίχορδα μπουζούκια “γεννήθηκαν” και “δημιούργησαν” στους τεκέδες, ενώ τρίχορδα (πανδουρίδες / μπουζούκια) βρίσκουμε στην Ταναγραία 3ος αιων. π.Χ, σε ψηφιδωτά της Πόλης (5ος αιώνας π.Χ), στο Άγιο Όρος (μονή Κουτλουμουσίου, μονή Γρηγορίου) σε μικρογραφίες της Βενετίας (14ος αιώνας), στο στρατηγό Μακρυγιάννη και πολλούς άλλους.
Όσοι έχουν αγαπήσει ή έχουν ασχοληθεί στοιχειωδώς με την ιστορία του ρεμπέτικου, εκνευρίζονται με τη τόσο ρηχή και επιφανειακή παρουσίαση αυτού του είδους τις τελευταίες δεκαετίες και όχι μόνο.Διαμορφώθηκε, εσφαλμένα, η εντύπωση ότι τα τρίχορδα μπουζούκια “γεννήθηκαν” και “δημιούργησαν” στους τεκέδες, ενώ τρίχορδα (πανδουρίδες / μπουζούκια) βρίσκουμε στην Ταναγραία 3ος αιων. π.Χ, σε ψηφιδωτά της Πόλης (5ος αιώνας π.Χ), στο Άγιο Όρος (μονή Κουτλουμουσίου, μονή Γρηγορίου) σε μικρογραφίες της Βενετίας (14ος αιώνας), στο στρατηγό Μακρυγιάννη και πολλούς άλλους.
Πέμπτη 17 Μαΐου 2012
Κυριακή 29 Απριλίου 2012
Τετάρτη 25 Απριλίου 2012
Τρίτη 20 Μαρτίου 2012
Η διαχρονική αξία του βινυλίου
«Τα πιο ωραία λαϊκά, σε σπίτια με μωσαϊκά τα είχαμε χορέψει...» κι ο
νους πάει πίσω στα πάρτι με βινύλιο και στις δεκαετίες του ΄60 και του
΄70, που η αθωότητα ήταν ακόμη εδώ... Στα τέλη της επόμενης δεκαετίας,
δηλαδή τέλη του ΄80, ο δίσκος, η βελόνα, το πικάπ, και το βινύλιο χάνουν
σιγά-σιγά την αίγλη τους και ξεχνιούνται μέσα σε κούτες, πατάρια,
αποθήκες. Μετατρέπονται σε
μουσειακό είδος.
Τα δεδομένα, όμως, φαίνεται πως έχουν αλλάξει.
μουσειακό είδος.
Τα δεδομένα, όμως, φαίνεται πως έχουν αλλάξει.
Δευτέρα 5 Μαρτίου 2012
ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
Γεννήθηκε στις 18 Ιανουαρίου του 1914 στην Κίο της Μικράς Ασίας και πέθανε στις 3 Αυγούστου του 1972 σε τροχαίο δυστύχημα, στην Αθήνα[1]. Υπήρξε κουμπάρος του Βασίλη Τσιτσάνη[2].Πρωτοεμφανίσθηκε επαγγελματικά δίπλα στους Μάρκο Βαμβακάρη και Στέλιο Κερομύτη το 1937.
Τετάρτη 29 Φεβρουαρίου 2012
Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου 2012
Ο Κακούργος,(Νίκος Παπάς) από το Δίστομο....Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΓΝΗΣΙΟΣ ΡΕΜΠΕΤΗΣ!!!
Στην προσπάθειά μου να αναδείξω τους Διστομίτες καλλιτέχνες, καταξιωμένους και μη, κι αφού παρουσιάσαμε κάποιους λογοτέχνες και προσωπικότητες, όπως πχ η Καίτη Μανωλοπούλου κι ο Αργύρης Σφουντούρης, ( και θα συνεχιστεί αυτό γιατί ακόμη δεν έχω κάνει το πλήρες βιογραφικό τους ), θα μείνουμε λίγο στην μουσική, στους μουσικούς του Διστόμου.
Πρίν αρχίσουμε ρίξτε μια ματιά εδώ, δείτε κι ακούστε το πρώτο μου άρθρο που κι εκεί θα συμπληρώσω πολλά άλλα.
Το Δίστομο στο Ρεμπέτικο τραγούδι έχει μεγάλη παράδοση, κι αυτό λόγω του
Νίκου του Παππά ( Κακούργου ).
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)











